
CAROL BURNETT V. NATIONAL ENQUIRER (1981)

On March 2, 1976, the National Enquirer published a story that colored the wholesome
public image of actress and comedienne, Carol Burnett.  The Enquirer printed a story headlined
“Carol Burnett and Henry K.[issinger] in Row.”  The article read, in its entirety:

In a Washington restaurant, a boisterous Carol Burnett had a loud argument with
another diner, Henry Kissinger.  Then she traipsed around the place offering
everyone a bite of her dessert.  But Carol really raised eyebrows when she
accidentally knocked a glass of wine over one diner and started giggling instead
of apologizing.  The guy wasn’t amused and “accidentally” spilled a glass of
water over Carol’s dress.

Maintaining the item was entirely false, an attorney for Ms. Burnett, by telegram and by
letter, demanded the article’s correction or retraction.

In response to Ms. Burnett’s demand for a retraction, the National Enquirer published the
following:

An item in this column on March 2 erroneously reported that Carol Burnett had
an argument with Henry Kissinger at a Washington restaurant and became
boisterous, disturbing other guests.  We understand these events did not occur and
we are sorry for any embarrassment our report may have caused Miss Burnett.

Ms. Burnett was not satisfied with this and filed a complaint for libel.  The trial court
found in Carol Burnett’s favor for $50,000 compensatory and $750,000 punitive damages.  The
National Enquirer appealed.

As Ms. Burnett explained the evening and events reported by the Enquirer, she, her
husband, and two friends were dining at a nice restaurant in Washington, D.C.  Ms. Burnett had
a couple of glasses of wine with dinner but was not drunk.  She exchanged portions of dessert
with couples seated close to her with whom she had been chatting.  As she was leaving the
restaurant, she was introduced by a friend to Henry Kissinger who was dining at another table. 
They had a brief conversation.  There was no “row” with Mr. Kissinger, and their short
conversation was not loud or boisterous.  There was no factual basis for other allegations of rude
or even unseemly behavior.

The Enquirer claimed that it had the information from a reliable social tipster.  The story
was generally verified by another reporter, and the “newspaper’s” editor composed the item and
approved the headline.  The Enquirer claimed that it was protected by the standard that shields
newspapers from liability if they “publish, in good faith, items that are untrue but whose falsity
they have neither the time nor the opportunity to ascertain.”

Also, the periodical asserted that because Ms. Burnett is a public figure, libel can only be
proved if “malice” is proved--which the Enquirer insists must include evil motive and intent. 
Finally, the Enquirer claimed that the damages (the money awarded by the court) assessed were
“grossly excessive” and disproportionate to the damage done.



DECISION

CAROL BURNETT V. NATIONAL ENQUIRER

The Second District Circuit Court found that malice and thus libel could be shown even
without ill will or spite if the publication showed a willingness or motive to vex, harass, annoy,
or injure.  And this motive was true of the National Enquirer in this case.  Also, the court, in
deciding the proportionality of the damages, looked to the seriousness of the act and to the
wealth of the particular defendant.  The function of discouraging behavior or actions cannot be
accomplished if the wealth of the defendant allows him to pay the court-awarded damages with
little or no discomfort.

Because the National Enquirer’s net worth was found to be $2.6 million and its net
income for the applicable period was $1.56 million, the court felt $50,000 in damages would be
painful enough to fit the crime.  The Circuit Court was not comfortable with the trial court’s
award of $750,000 for punitive damages to punish the Enquirer’s actions.  It offered Ms. Burnett
$150,000 in punitive damages or to give the Enquirer a new trial on the punitive damage issue
only.


